Zwemles buiten de lijntjes

Bijzondere dag...

Hoe communiceer jij als zwemonderwijzer tijdens de zwemles? Ooit wel eens bij stilgestaan? Goed communiceren met je leerlingen en collega’s tijdens de zwemlessen is heel belangrijk, maar kan ook heel vermoeiend zijn. Je kunt met diverse problemen te maken krijgen, die heel uiteenlopend kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld:

  • Je eigen stembereik: heb je een hoge of lage stem, is je stem krachtig genoeg, heb je last van de zwemwaterdamp op je stem, ben je verkouden of schor … Kortom, gebruik je je stem eigenlijk wel goed?
  • Moeilijk te bereiken leerlingen: leerlingen liggen met de oren in het water, hebben water in hun oren gekregen, dragen oordopjes, zijn slechthorend, zijn minder geconcentreerd, kijken naar het plafond, drukke leerlingen …
  • Hoeveelheid informatie: hoe groot zijn de opdrachten die je je leerlingen geeft, moet je ze vaak bijsturen/corrigeren, is je opdracht te klein en moet je vaker een nieuwe opdracht aanreiken.
  • Begrijp je je leerlingen wel als ze niet ‘luisteren’? Wat is de invloed van ‘slecht horen’ of ‘doof zijn’ tijdens jouw zwemles? Haal je voldoende resultaat uit een zwemles?

 

Dit thema gaat niet over ‘dove kinderen’, maar over mogelijkheden om alle kinderen beter te laten ‘horen’, ofwel: meer effect creëren van wat je ze wilt leren.

 

Vele vormen van ‘slecht horen’

Kinderen die met een gehoorbeperking geboren worden, weten niet beter, maar ze kunnen er tijdens een zwemles wel veel hinder van ondervinden, omdat ze informatie missen. Een kind dat water in het oor heeft gekregen tijdens het zwemmen, krijgt ook met dergelijke hindernissen te maken. Zij zijn tijdelijk slechthorend aan één of twee oren, waardoor ze ook het geluid (dat al echo’s meekrijgt in een zwembad) niet goed weten te plaatsen. Of simpelweg op de rug zwemmen met je oren in het water, geeft al een tijdelijke doofheid.

 

Maar ook van ‘Oost-Indisch doof’ kan sprake zijn bij kinderen, bijvoorbeeld wanneer ze een wat mindere dag hebben, slecht geslapen, afgeleid worden door wat er om hen heen gebeurt of doordat ze een vorm van autisme of ADHD of iets dergelijks hebben. Soms is het zelfs nog niet bekend dat kinderen zoiets hebben, maar dat zijn wel kinderen die mogelijk slechter ‘luisteren’.

 

En daarnaast, is het niet handig als ook kinderen die wel goed horen voordeel hebben bij een zwemonderwijzer die op een meerdere manieren goed kan aangeven wat er van je verwacht wordt tijdens de zwemles?

 

Wat kun je verwachten van deze themadag?

De bijscholingsdag begint in een gezellige ruimte met enthousiaste sprekers die je willen inspireren om goed voor je stem te zorgen en hoe je met behulp van visuele hulpmiddelen of ondersteunende gebaren effectiever kunt communiceren met je leerlingen. Met deze tips en technieken zorg je goed voor jezelf, maar zeker ook voor je leerlingen. Je houdt tijd en energie over om de kinderen tijdens het zwemmen daar waar nodig beter aan te sturen of te corrigeren.

 

En alsof dat al niet leuk genoeg is, zorgen we ook voor een heerlijke lunch én een inspirerende middag vol praktijk in het water, waarbij je kunt ervaren wat je leerlingen ervaren en erover kunt sparren met collega zwemonderwijzer. Natuurlijk krijg je alle informatie ook mee naar huis met daarbij nog een leuke ENVOZ-verrassing.

 

Programma

9.00 uur Ontvangst met koffie en thee

9.20 uur Welkom bij ‘Stille communicatie’

                luid gebracht door Richard van den Berg

9.30 uur ‘Hoe zorg je als zwemonderwijzer goed voor je stem’

                door Roos van den Broek

10.15 uur ‘Stuurkaarten als visuele ondersteuning van je zwemles’

                 door Marja Broekhuizen

11.00 uur Pauze met koffie, thee en iets lekkers

11.15 uur ‘Ondersteun je zwemles met gebaren’

                 door Sietske Perdijk en Irene Dumas

12.00 uur Tijd voor een overheerlijke lunch in buffetvorm

13.15 uur Omkleden voor inspirerende workshops in het zwembad

13.30 uur Start middag met 3 workshops (roulerend):

                  - zwemles & stemgebruik

                  - zwemles & stuurkaarten

                  - zwemles & ondersteunende gebaren

15.00 uur Einde workshops in het zwembad en omkleden

15.15 uur Afsluiting en afscheid in de hal

                 door Richard van den Berg

15.30 uur Einde van een hele leuke dag!

 

Doelgroep

Iedereen die zwemles geeft, is welkom

 

Toelatingseis

Iedereen die zwemles geeft is welkom.

 

Diplomering

Iedere deelnemer ontvangt digitaal een certificaat van deelname. Dit telt mee voor je persoonlijke ENVOZ-licentie zwemonderwijzer internationale zwemdiploma’s

 

Bijzonderheden

Neem naast al je collega’s ook je zwemkleding mee!

 

Compleet

Wij hanteren géén inschrijfgeld of bijkomende examenkosten (eventuele herexamen uitgezonderd). Je staat daarom nooit voor een onaangename verrassing.

Al onze opleidingen, trainingen en seminars zijn inclusief lunch (bij een gehele dag), koffie, thee en tafelwater.

 

Bekijk de factsheet en cursusplanning voor meer informatie.

Met een groep of organisatie deelnemen? Informeer naar de in company mogelijkheden via +31 (0) 703 070 344 of mail naar .

Thema: 'Stille communicatie' 🤫

Vakopleidingen
Zwembranche